Trening porządkowy
Cel: Nabycie i kształtowanie umiejętności samodzielnego dbania o utrzymanie czystości i higieny swojego otoczenia.
• Wyjaśnienie pojęcia „czystość”
• Potrzeba czy konieczność robienia porządku?
• Rodzaje środków czystości
• Sprzęt do dbania o czystość
• Wykorzystywanie środków i sprzętów w praktyce
• Bezpieczeństwo podczas sprzątania
• Kolejne etapy sprzątania w zależności od sprzątanego pomieszczenia
• Zasady efektywnego sprzątania
• Mycie okien
• Dbanie o porządek i otoczenie zewnętrzne
Osoba prowadząca: terapeutka Katarzyna Wątły-Kośka
Trening higieniczno-kosmetyczny
Cel: Kształtowanie nawyków i nauka codziennego dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny.
• Określenie pojęcia „higiena” i potrzeb jej stosowania.
• Podstawowe środki i przyrządy czystości oraz ich wykorzystywanie
• Nauka podstawowych czynności higienicznych
• Dbanie o wygląd zewnętrzny
• Wizaż
• Dbanie o włosy
• Dbanie o ręce
Osoba prowadząca: terapeutka Aleksandra Sroka
Trening kulinarno-ekonomiczny
Cel: Wypracowanie, rozwijanie i utrzymywanie umiejętności przygotowania prostego i bardziej złożonego posiłku (nacisk położony na samodzielność).
• Higiena i bezpieczeństwo pracy
• Zapoznanie z rodzajami żywności, sposoby jej przechowywania
• Sposoby obróbki danych produktów żywnościowych:
• Zasady zdrowego żywienia
• Elementy praktyczne: poznanie miar (wielkości, wagi, kg., l., szt., rozmiar)
• Nauka czynności praktycznych (gotowanie, pieczenie, smażenie, itd.)
• Nauka segregowania śmieci
• Umiejętność organizowania spotkań okolicznościowych np. urodziny, kawiarenka
• Zapoznanie z kuchniami świata
• Pojęcie pieniądza, skąd mamy pieniądze, nauka wartości poszczególnych nominałów
• Co rozumiemy pod słowem „wydatek”. Nauka planowania wydatków
• Co to jest cena. Orientacja w cenach. Sposoby zapłaty
• Robienie zakupów. Planowanie wydatków i zakupów
• Rodzaje sklepów i usług
• Wybór produktów, pojęcie jakości produktu : nieuszkodzonych, nieprzeterminowanych.
• Prawa konsumenta – podstawy.
• Dokumenty zakupu (paragon, faktura, karta gwarancja)
• Kształtowanie nawyków zachowania się w miejscach publicznych (umiejętność uzyskiwania informacji, normy zachowania się)
• Bezpieczeństwo w sklepach i miejscach publicznych
Osoba prowadząca: terapeuta Krzysztof Tkaczyk
Trening opiekuńczo-usprawniający
Cel: zajęcia dla grupy uczestników z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonymi niepełnosprawnościami.
• Zajęcia ruchowe usprawniające dużą i małą motorykę
• Wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
• Zajęcia z doświadczania świata: rozpoznawanie głosów natury, rozpoznawanie zapachów,
• Spacery i gry na świeżym powietrzu itp.
• Proste zajęcia kulinarne (smaki, zapachy, zabawa produktami, lepienie wałkowanie, produkty sypkie)
• Zajęcia plastyczne, stymulacja zmysłów, barwa, kolory, materiały
• Zajęcia relaksacyjne
• Zajęcia z zakresu muzykoterapii np. granie na instrumentach, ćwiczenia przy muzyce.
• Zajęcia o charakterze dydaktycznym np. znajomość pór roku i dni tygodnia, kolorów, zagadki, rozwiązywanie krzyżówek,
słuchanie opowiadań, bajek i wierszyków).
• Zajęcia z zakresu higieny osobistej (woda, mydło, mycie rąk)
Osoba prowadząca: terapeutka Katarzyna Zduńska
Ponadto prowadzone są:
• Zajęcia ogrodnicze: prace na terenie ogrodu należącego do ośrodka (grabienie liści, koszenie trawy, sadzenie roślin
i kwiatów, pielęgnowanie, pielenie, podlewanie, itp.)
• Zajęcia katechetyczne: spotkania jeden raz w tygodniu z klerykami z Metropolitalnego Seminarium Duchownego
– towarzyszenie duchowe.
• Zajęcia popołudniowe: gry i zabawy sportowe, reedukacja, gazetka.
• Zajęcia muzyczne: wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, śpiew, słuchanie muzyki, itp.
• Zajęcia teatralne: przygotowywanie przedstawień i inscenizacji teatralnych na różne przeglądy artystyczne.
• Zajęcia umiejętności społecznych: praca całej społeczności, kształtowanie nawyków poprawnego zachowania,
współpracy, planowanie wspólnych wyjść, zasad zachowania na terenie ośrodka, obycia społecznego.