Trening funkcjonowania w codziennym życiu realizowany w formie:
1. Treningu kosmetyczno-higienicznego – Osoba prowadząca: terapeutka Aleksandra Sroka
Cel: Kształtowanie nawyków i nauka codziennego dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny. Ma on za zadanie wyrobić w Uczestnikach nawyk oraz umiejętność regularnego dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny.
• określenie pojęcia „higiena” ,uświadomienie wpływu higieny na zdrowie człowieka oraz naukę i utrwalenie zachowań prozdrowotnych.
• rodzaje środków higienicznych ich rozpoznawanie, przeznaczenie i stosowanie
• nauka umiejętności prawidłowego mycia poszczególnych części ciała
• dbanie o włosy, czesanie, upinanie, pielęgnacja, stosowanie kosmetyków
• mycie zębów, higiena jamy ustnej, stomatologia
• nauka dbania o ręce, samodzielnego czyszczenia i obcinania paznokci, golenia oraz odpowiedniego depilowania poszczególnych części ciała
• kształtowanie nawyku mycia rąk przed i po posiłku czy po skorzystaniu z toalety
• nauka korzystania z przyborów toaletowych oraz urządzeń sanitarnych, zastosowania i prawidłowego dozowania produktów kosmetycznych służących zachowaniu higieny osobistej
• nauka składania ubrań, wieszania na wieszaki, zapinania guzików, suwaków, wiązanie butów
• nauka dobierania stroju pod względem koloru, wzoru i faktury, adekwatnie do pogody i okoliczności, dopasowanie go do figury
2. Treningu porządkowego – Osoba prowadząca: terapeutka Małgorzata Kubera
Cel: Nabycie i kształtowanie umiejętności samodzielnego dbania o utrzymanie czystości i higieny swojego otoczenia.
• wyjaśnienie pojęcia „czystość”, potrzeba czy konieczność robienia porządku?
• nauka obsługi sprzętów AGD, pralki automatycznej, żelazka, odkurzacza oraz zasad bezpieczeństwa podczas ich użytkowania
• naukę takich czynności jak pranie ręczne, sortowanie i przygotowanie odzieży do prania, suszenie i rozwieszanie tkanin, składanie bielizny oraz układanie i wieszanie odzieży w szafkach.
• rodzaje środków czystości, umiejętności prawidłowego ich dozowania i wykorzystywania środków chemicznych do utrzymywania czystości zgodnie z ich przeznaczeniem.
• nauka bezpiecznego korzystania ze sprzętów
• wykorzystywanie środków i sprzętów w praktyce
• kolejne etapy sprzątania w zależności od sprzątanego pomieszczenia
• zasady efektywnego sprzątania
• mycie okien, podłóg mopem, zamiatanie, ścieranie kurzy
• dbanie o porządek w swoich rzeczach osobistych oraz otoczeniu zewnętrznym
• nauka segregowania śmieci, recykling
• prace porządkowe w ogrodzie
3. Treningu ekonomicznego-kulinarnego – Osoba prowadząca: terapeuta Krzysztof Tkaczyk
Cel: Nauka umiejętności kulinarnych, przyrządzania prostych i bardziej urozmaiconych posiłków z zachowaniem higieny; poznawanie tradycyjnych potraw, pochodzących z kuchni różnych narodów. Nauka planowania i robienia zakupów.
• nauka czynności praktycznych (krojenie, obieranie, gotowanie, pieczenie, smażenie, itd.)
• nabywanie wiedzy o podstawowych grupach produktów żywieniowych i sposobach ich obróbki
• nauka przygotowywania różnego rodzaju posiłków
• zasady zdrowego odżywiania, pojęcie słowa „dieta”
• poznawanie różnych przepisów kulinarnych i wdrażanie do samodzielnego korzystania z nich ( instrukcje – obrazkowo- słowne, gotowe przepisy z różnych źródeł – internatu, prasy, książek kucharskich , przekazu słownego).
• poznanie miar wielkości, waga, kg., litr., szt., rozmiar
• zapoznanie z rodzajami żywności oraz sposobem ich przechowywania
• nauka nakrywania do stołu, organizowania spotkań okolicznościowych np. urodziny, kawiarenka
• zapoznanie z kuchniami świata, potrawami regionalnymi,
• środki płatnicze (rodzaje), skąd mamy pieniądze, nauka wartości poszczególnych nominałów. dokumenty zakupu (paragon, faktura, karta gwarancja)
• co rozumiemy pod słowem „wydatek”, nauka planowania wydatków, pojęcie „ceny” orientacja w cenach, budżet
• zakupy, planowanie wydatków i zakupów, lista zakupów, rodzaje sklepów i usług, wybór produktów, pojęcie jakości produktu : nieuszkodzonych, nieprzeterminowanych.
• kształtowanie nawyków zachowania się w miejscach publicznych (umiejętność uzyskiwania informacji, zadawania pytań)
• bezpieczeństwo w sklepach i miejscach publicznych
• higiena i bezpieczeństwo pracy w kuchni
• poznanie rodzajów i nauka obsługi urządzeń AGD używanych w kuchni
4. Treningu umiejętności praktycznych (realizowany na bazie pracowni terapeutycznych)
Cel: nauka umiejętności praktycznych potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu, poprawa małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, manualności, rozwijanie zdolności artystycznych i pasji.
• stolarska (praca w drewnie, rzeźba, modelarstwo),
• plastyczna (malarstwo, rysunek, grafika oraz różnorodne techniki plastyczne),
• ceramiczna( praca w glinie i różnych materiałach plastycznych, tworzenie rzeczy użytkowych)
• materiałowa (nauka prostego szycia, haftu, tkania, makramy),
• komputerowa ( nauka pracy w komputerze, Internet, gry, itp.)
5. Treningu opiekuńczo-usprawniającego – Osoba prowadząca: terapeutka Katarzyna Zduńska
Cel: zajęcia dla grupy uczestników z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonymi niepełnosprawnościami.
• zajęcia ruchowe usprawniające dużą i małą motorykę
• wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
• zajęcia z doświadczania świata: rozpoznawanie głosów natury, rozpoznawanie zapachów,
• spacery i gry na świeżym powietrzu itp.
• proste zajęcia kulinarne (smaki, zapachy, zabawa produktami, lepienie wałkowanie,
produkty sypkie)
• zajęcia plastyczne, stymulacja zmysłów, barwa, kolory, materiały
• zajęcia relaksacyjne z zakresu muzykoterapii np. granie na instrumentach, ćwiczenia przy muzyce.
• zajęcia o charakterze dydaktycznym np. znajomość pór roku i dni tygodnia, kolorów,
zagadki, rozwiązywanie krzyżówek, słuchanie opowiadań, bajek i wierszyków).
• zajęcia z zakresu higieny osobistej (woda, mydło, mycie rąk)
• zajęcia z zakresu Hortiterapia (sianie nasion, przesadzanie kwiatów, obserwacja wschodzących roślin, itp.)
Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów realizowany poprzez:
1. Kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami i innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, urzędach, instytucjach kultury
Cel: nauka nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi osobami oraz relacji społecznych. samodzielności, zasad współżycia w społeczeństwie
• kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami i innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, urzędach, instytucjach kultury, spotkaniach towarzyskich, itp
• naukę umiejętności społecznych i szkolnych–reedukacja
2. Trening umiejętności społecznych i szkolnych–reedukacja – Osoba prowadząca: Adam Krauze
Cel: podtrzymywanie nabytych umiejętności szkolnych
• reedukacja: podtrzymywanie umiejętności pisania i czytania, znajomości liter, tworzenia zdań
• rozwijanie nowych umiejętności poprzez różne techniki uczenia z wykorzystaniem zasobów Internetu
3. Trening umiejętności komunikacyjnych- prowadzą wszyscy terapeuci i asystent OzN
Cel: nauka i rozwijanie różnych sposobów komunikowania się z otoczeniem w sposób werbalny i pozawerbalny
• poznawanie zagadnień związanych z komunikacją interpersonalną.
• zdobywanie wiedzy na temat tego, jak w sposób otwarty i kulturalny prowadzić konwersację, jak nawiązywać i podtrzymywać rozmowę
• ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy
• ćwiczenia mowy wyraźnej
• wzbogacanie słownictwa
• zachęcanie i wdrażanie do samodzielnych wypowiedzi – wypowiadanie próśb, życzeń, pytań, własnej opinii
W tym trening specjalistyczny dla osób z problemami w porozumiewaniu się werbalnym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów komunikowania się – Osoba prowadząca: terapeutka Aleksandra Sroka
• Treningu rozwijania zainteresowań literaturą audycjami radiowymi lub telewizyjnymi
• Treningu rozwijania zainteresowań Internetem
• Udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych
Cel: zachęcanie do aktywnego udziału w imprezach kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, uczenie umiejętnego korzystania ze środków masowego przekazu, rozwijanie indywidualnych zainteresowań oraz pasji życiowych.
• rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi lub telewizyjnymi, Internetem
• udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych
• pokazy filmów
• wycieczki, spacery, rekreacja
• rozwijanie indywidualnych pasji i zainteresowań